DOI: https://doi.org/10.26661/2413-2284-2017-2-38-06
ПІБ автора(ів) | FULL NAME |
Ємельяненко Євгенія Олегівна | Yemelyanenko Yevgeniya |
УСТАНОВА | AFFILIATION |
доцент, кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії Запорізького національного технічного університету (м. Запоріжжя, Україна) | associate professor, PhD, associate professor of Philosophy department of Zaporizhzhia National Technical University (Zaporizhzhia, Ukraine) |
НАЗВА СТАТТІ | ARTICLE’S NAME |
Метафізика та філософська містика добра, зла і любові в естетиці роману «Буреверхи» | Metaphysics and Philosophical Mysticism of Goodness, Evil and Love in the Aesthetics of the Novel «Wuthering Heights» |
АНОТАЦІЯ | SUMMARY |
Дослідження присвячено одвічній проблемі визначення добра і зла в людині в контексті соціальних умов її буття. Доводиться, що тільки в полотні культури, особливо в трансформаціях соціокультурного поля, постійно піднімається на поверхню образ живого людського відображення цієї проблеми. Екран цієї презентації – це мистецтво, в першу чергу література. Підтверджується актуальність філософського аналізу творів мистецтва на предмет розуміння актуальних етичних, соціальних, антропологічних та ідеологічних проблем того чи іншого часу. Предметом дослідження є парадокс взаємовизначення любові, добра і зла в контексті роману Е. Бронте «Буреверхи». Методологічні підходи та методи дослідження – системний та структурно-функціональний наукові підходи; біографічний, культурно-історичний, соціологічний, психологічний, міфопоетичний, семантико-символічний методи; важливе місце в методології дослідження займає гендерна критика. Наукова новизна статті полягає в спробі віднайти універсальне вираження гострих етичних і соціальних проблем Нового часу через поєднання естетичних напрямів в соціокультурному полотні роману «Буреверхи», взаємодія і реалізація яких уможливлюється через метафізичні мотиви та філософську містику сюжетної лінії. | Cognition of human nature through its relation to goodness and evil, light and darkness is definitely one of the most pressing questions of philosophical reflection. The more controversial the world is, the more difficult it is to analyze a specified problem. The analyses of historical events gives a lot of information about certain facts, but only in the canvas of culture, especially in the field of its transformations, the images of the vivid human reflection of this problem constantly appears on the surface. The art is a screen which this presentation is reflecting on, literature in the first place. Outstanding and vivid masterpieces in their aesthetics often give us not only artistic pleasure, but they illustrate certain realities of social processes, the specifics of being and formation, and the self-consciousness of a person as such in one or another historical epoch in the first instance. Immersed in a broad social context, the work of art can give many answers to the questions of the peculiarities of the deployment of anthropological and social phenomena (goodness and evil, in the case of this intelligence) and the evolution of a person's worldview as such. Therefore, the philosophical reflection of works of art on the subject of understanding the urgent worldview problems of our time is extremely relevant. The study is devoted to the eternal problem of determination of goodness and evil in a person in the context of the social conditions of his being. It is proved that only in the canvas of culture, especially in the transformations of its field; constantly rise to the surface of the image of the living human reflection of this problem. The screen of this presentation is art. The actuality of the philosophical reflection of works of art on the subject of understanding the actual ideological problems of the present is confirmed. The subject of the study is the paradox of the determination of love and evil in the context of E. Bronte’s novel «Wuthering Heights». The expression of the acute ethical and social problems of that time through the combination of romanticism and realism is realized precisely through metaphysics and philosophical mysticism. The romance of the novel is completely permeated with a mystical beginning. It is precisely this novel that acquires the necessary drama, in spite of reconciliation in the finale; it is the «horror of great darkness», as expressed by Sh. Bronte. Perhaps nobody more profound than the author of «Wuthering Heights» found in such a contrasting, vivid and sophisticated aesthetic form the contradiction between an understanding the goodness and the evil and the tragedy of being «person versus society» in the New Age. Methodological approaches and methods of this research – systematic and structural-functional scientific approaches; biographical, cultural-historical, sociological, psychological, mythopoetic, semantic-symbolic methods; gender criticism plays an important role in the methodology of research also. The scientific novelty of the study is an attempt to find a universal expression of the acute ethical and social problems of the New Age through the combination of aesthetic trends in the socio-cultural canvas of the novel «Wuthering Heights», the interaction and realization of which is possible through metaphysical motives and philosophical mysticism of the plot line. |
КЛЮЧОВІ СЛОВА | KEYWORDS |
добро; зло; любов; естетика; філософська містика; готичний роман; романтизм; реалізм | goodness, evil, love, aesthetics, philosophical mysticism, Gothic novel, romanticism, realism |
Завантажити повну версію статті | Download full version of the article |
Ємельяненко Є.О. Метафізика та філософська містика добра, зла і любові в естетиці роману «Буреверхи» / Є.О. Ємельяненко // Культурологічний вісник: Науково-теоретичний щорічник Нижньої
Наддніпрянщини / Гол. ред. М.А. Лепський; Запорізький національний університет. – Запоріжжя: КСК-Альянс, 2017. Випуск 38. Том 2. C. 58-63.