DOI: https://doi.org/10.26661/2413-2284-2017-2-38-16
ПІБ автора(ів) | FULL NAME |
Утюж Ірина Геннадіївна, Спиця Наталія Валеріївна | Utyuzh Iryna, Spitsa Nataliya |
УСТАНОВА | AFFILIATION |
НАЗВА СТАТТІ | ARTICLE’S NAME |
Реалізація гуманістичних технологій в освіті як відповідь на виклики часу | Implementation of Humanistic Technologies in Education as an Answer to the Challenge of Time |
АНОТАЦІЯ | SUMMARY |
У статті досліджуються актуальні проблеми сучасної вищої освіти, яка зазнає великих трансформацій, пов’язаних із глобальною технізацією всіх галузей буття сучасної людини. Дегуманізація сучасного світу робить новий виклик викладачам гуманітарних та філософських дисциплін, коли виникає актуальна потреба знову нагадати суспільству, як глобальному, так і вітчизняному про місце гуманітарних наук у сучасному житті. Адже без їх регуляторної, в суспільному значенні, ролі дегуманізація досягне точки неповернення. Особливість статті виражена в прийнятті методологічної дуальності, яка стала можливою у філософській традиції постмодернізму, коли однаково корисними можуть виявитись екзистенціальна та прагматична, позитивістка та феноменологічна методологічні бази. Наукова новизна статті полягає у тому, що на прикладі Запорізького державного медичного університету демонструється практична реальність введення нових технологій у вищу освіту та формування на їх базі життєво необхідних для повноцінного розвитку суспільства гуманістичних технологій, які стають механізмами трансформації недоліків інновацій вищої системи освіти у переваги. | The article examines actual problems of modern higher education which is experiencing heavy transformations related to the global technicalization of all spheres of modern human being. Dehumanization of the present-days world makes a new challenge to teachers of humanitarian and philosophical disciplines about the urgent need of reminding both global and native society about the place of the humanities in modern life. After all, without their regulatory, in the social sense, role dehumanization will reach the point of no return. The problem is that humanitarian disciplines simply do not have and do not care about technologies. They study people and all areas of cultural activity, but they themselves remain passive because they do not have their own technologies. They study creativity, but they do not create anything by themselves. Philosophy tries to know the root causes, formulates and explores the universal concepts of reality, but does not try to interfere with the real world, does not give us new principles for creating a certain new reality. We, teachers of humanities, are really involved in to the complicated social process of total engineering and total consumption, where "seduction and temptation" are the main technologies of modern education, where the lecture gave way to acting performance and education itself rather reborn in to the simulation process where the game became a learning method. Therefore, we understand that will be able to fulfil our task only under the condition of personal transformation: from researchers – collectors of information to the creators – authors of the new reality of education with new technologies.The peculiarity of the article is expressed in the acceptance of methodological duality which became possible in the philosophical tradition of postmodernism, when existential and pragmatic, positivist and phenomenological methodological bases can be equally useful. The scientific novelty of the article is that on the example of the Zaporizhzhia State Medical University the practical reality of implementation the new technologies of higher education are demonstrated. And the formation of vital for the full-fledged development of society humanistic technologies which become the mechanisms for transforming the flaws of the higher education system innovation into advantages are disclosed. ZSMU actively participates in the global network of higher medical education players which quickly and productively learn to answer the challenges of our time. Two main directions are represented as new technologies: on-line courses that provide the implementation of new educational projects in the global educational space (difficult to imagine a modern higher education institution without them) and practice-oriented education, adult education, which is realized in two directions: а) educational program for Doctors of Philosophy (PhD); b) the project "School for a Young Teacher". Today social sciences became the "methodological regulative" for the modern society. Person`s philosophical culture formed and developed through analytics, critique of ideals, norms of culture of thinking is regulatory. Preservation of socio-humanitarian, philosophical disciplines in the educational discourse – chance to form a human outlook as an ontological factor that directs the existence of man. Modern education not only received a large number of new technological tools which should learn to use with the optimal result. It becomes a political, therapeutic, social technology. And teachers of humanities should take this into account and use new technologies in order to avoid the catastrophe of global dehumanization. |
КЛЮЧОВІ СЛОВА | KEYWORDS |
дегуманізація, технологізація, технології, гуманістичні технології, практико-орієнтована освіта, он-лайн курси. | dehumanization; technologyzation; technology; humanistic technologies; practice-oriented education; on-line courses. |
Завантажити повну версію статті | Download full version of the article |
Утюж І.Г., Спиця Н.В. Реалізація гуманістичних технологій в освіті як відповідь на виклики часу / І.Г. Утюж, Н.В. Спиця // Культурологічний вісник: Науково-теоретичний щорічник Нижньої
Наддніпрянщини / Гол. ред. М.А. Лепський; Запорізький національний університет. – Запоріжжя: КСК-Альянс, 2017. Випуск 38. Том 2. C. 140-146.