DOI: https://doi.org/10.26661/2413-2284-2019-2-40-09
ПІБ автора(ів) | FULL NAME | УСТАНОВА | AFFILIATION |
Зінкевич Василь Іванович | Vasyl Zynkevich | доцент, кандидат сільськогосподарських наук, доцент кафедри економіки та менеджменту Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка (м. Дрогобич, Україна) | agricultural candidate of sciences, associate professor, associate professor of Economics and Management Department, Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University (Drogobych, Ukraine) |
НАЗВА СТАТТІ | ARTICLE’S NAME | Когнітивний аналіз як засіб дослідження життєвого циклу індустріальної освіти | Cognitive Analysis as a Mean for Research of an Industrial Education Life Cycle |
АНОТАЦІЯ | SUMMARY |
У статті розглядається когнітивний аналіз як інструмент дослідження проблем соціальної системи індустріальної освіти. На основі здобутого таким чином знання автор має намір у подальшому висвітлити генезис соціальної системи інформаційної цивілізації. Уявити зміст, характер, напрям саморозгортання існуючої системи індустріальної освіти можливо лише у парадигмі концепту «життєвого циклу освітніх систем у контексті цивілізаційного підходу» на основі використання когнітивного аналізу. Це виходить достатньо складна конструкція для аналізу сучасного стану і перспектив саморозгортання явища планетарної освіти, у складі якої функціонує різноманіття національних систем освіти. Перевага її полягає у тому, що даний концепт «охоплює» явище освіти в цілому. Однією з гіпотез дослідження стало твердження про те, що в явищі освіти, окрім системи, що має раціональне походження, є ще й «соціальний інститут» освіти, що має ірраціональне походження. | The article deals with cognitive analysis as a tool for researching the problems of the social system of industrial education and on its basis the author intends to further clarify the genesis of the social system of the information civilization. It is possible to present the content, character, direction of self-expansion of the existing system of industrial education only in the paradigm of the concept of “educational systems’ life cycle in the context of civilization approach” based on the use of cognitive analysis. This turns out to be a rather complex construction for analyzing the current state and prospects of the self-unfolding phenomenon of planetary education, which includes the diversity of national education systems. The advantage of it is that the concept “covers” the phenomenon of education as a whole. In order to clarify the meaning, possibilities and limits of using the term “system”, we have to introduce in this analysis a working hypothesis that, in addition to the system with a rational origin, there is also a “social institute” of education having irrational origin. We believe that there is a fundamental difference between the social institute of education and the social system of education, and, moreover, the genealogical difference, which causes a number of specific morpho-genetic and functional dependencies in the structure of any civilization, they are subject to different processes and are governed by fundamentally different means. In this study, we assume that the “social system of education” is, first of all, the birth of a social institute of education that is not subject to the activity of the actor of cultural and historical process at any evolutionary stage, since it arises outside its direct influence and operates on the principles of self-organization, and secondly, it is created by the purpose-rational activity of man, which is now controlled by nation-states, that contradicts the tendencies of self-expansion of the planetary social organism, which strongly accumulates acute contradictions in the structure of a global and is ordered on the principles of self-regulation of the social world. The new form of life of the planetary world is still being born, so it is possible to predict the self-expansion and form of the education system only on the basis of studying the general algorithms for changing the forms of its existence in the previous stages. A valuable point is that modern cognitive science is shifting its focus from mental phenomena to the evolution of scientific knowledge. In the course of cognitive analysis, which is known to be based on the use of already acquired knowledge, there is a threat of being criticized and confronted by anti-plagiarists. At the same time, due to the technology of scientific work, such dependence exists, because science is based on the use of “experience of the past” and the subsequent growth of an infinite number of embryos of all kinds of ideas, sometimes hidden in the distant past. Research hypotheses is that education in the structure of civilization has two varieties of being: as a social institution, as it obeys the ripple of the energy-information field of the maternal structure and as a social system that depends on human consciousness and gradually matured on the side of a transformational society, it opens the opportunity for us in the genesis of the information age education to predict the processes of self-organization that are inherent in the beginning of the 21st century. |
КЛЮЧОВІ СЛОВА | KEYWORDS |
теорія пізнання, філософія освіти, освіта, цивілізаційний підхід, життєвий цикл, соціальна система, когнітивний аналіз | cognition theory, educational philosophy, education, civilization approach, life cycle, social system, cognitive analysis |
Завантажити повну версію статті | Download full version of the article |
Зінкевич В.І.
Когнітивний аналіз як засіб дослідження життєвого циклу індустріальної освіти. Культурологічний вісник: Науково-теоретичний щорічник Нижньої Наддніпрянщини / Гол. ред. М.А. Лепський; Запорізький національний університет. Запоріжжя: КСК-Альянс, 2019. Випуск 40. Том 2. C. 81-86.