DOI: https://doi.org/10.26661/2413-2284-2017-1-37-12
ПІБ автора(ів) | FULL NAME |
Подмазін Сергій Іванович | Podmasin Sergey |
УСТАНОВА | AFFILIATION |
доктор філософських наук, доцент, завідувач обласним науково-методичним Центром психології та соціології освіти Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, (м.Запоріжжя, Україна) | Honored Doctor of Philosophy, Professor, Head of the Regional Scientifically – Methodical Centre of Psychology and Sociology of Education of Zaporizhzhya Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education, (Zaporizhzhya, Ukraine) |
НАЗВА СТАТТІ | ARTICLE’S NAME |
Еволюція концепту «життєвий успіх» | Evolution of the concept of «individual success» |
АНОТАЦІЯ | SUMMARY |
Сьогодні у масовій свідомості домінує концепт індивідуального успіху. Молодь розуміє його як досягнення певного (досить високого) матеріального становища, індивідуальний успіх важить значно більше, ніж колективний. Це створює ситуацію ціннісного вакууму. У традиційній культурі вважалося, що людина за своєю природою прагне не заробляти все більше та більше грошей, а хоче жити так, як вона звикла, і заробляти стільки, скільки потрібно для підтримання певного способу життя. У модерністській концепції, започаткованій протестантизмом, ставлення до багатства як знаку божої прихильності значно трансформувало стосунки між людьми різних матеріальних статків. Життя та розуміння успіху з колективного полюса швидко зміщувалося у бік індивідуалізації. Постмодерн вимагає від людини більшої скромності. Ієрархії, що задаються асиметричними опозиціями, руйнуються, а разом з цим і вся конструкція світобачення, що спиралася на таку вивірену й міцну до безумовності ієрархічну систему. Неотрадиціоналізм, що формується сьогодні, має на меті поєднання як відчуття колективності, так і розвиненої самосвідомості, коли особистість знову, як у часи класичного традиціоналізму, починає ототожнювати себе із землею, природою, сім'єю, колективом, може, навіть усім людством. І це стає не лише результатом віри, як раніше, але і наслідком тієї моделі світу, яку пропонує наукове знання, яке несе в собі теорія самоорганізації. Почуття успіху на рівні цінності має стати ядром у структурі образу Я, особистості в цілому. У цьому сенсі правомірно говорити про соціальну, інтелектуальну й моральну повноцінність особистості. | The hypertrophy of individual success in the modern mass consciousness takes place due to the value vacuum. It is a situation when the traditional social values don’t work any more, while new moral indicators have not formed yet. Young people understand success as achieving a certain (quite significant) wealth. Individual success weighs considerably more than collective one. External, but not internal circumstances are considered to be decisive for achieving it. In the traditional culture, it was believed that “a person is not aiming for earning more money by nature, they want to live the way hthey used to and earn as much as it’s necessary to live in such a way. In the modernist conception which was founded by Protestantism, the attitude to wealth as a sign of God's favor has greatly transformed the relations between people of different financial status. Life, as well as the understanding of success, has quickly moved from the collective pole toward individualization. A modern man’s world is very serious, without any play elements of social and professional actions. This world is demystified, demythologized, oriented to the benefit and a linear adherence to the main goal. Postmodernism is against such self-confidence of the modern consciousness’ carriers who present themselves as conductors of truth, judges of the world, and its owners. It requires more modesty from a person. Hierarchies set by asymmetric oppositions are destroyed. The whole construction of the ideology which relied on such an unconditional hierarchical system, disappears. Neotraditionalism which is still forming today, aims for uniting both a sense of collectivity and a developed self-conciousness. An individual self-reflection must reach a transpersonal depths, when a community and the history (both previous and subsequent) will be experienced and, what is also important, realized as a part of the own life. It is very difficult to talk about a personal success in this case, because a personality (like in the classical traditionalism) begins to identify itself with the ground, nature, family, community, and even the whole humanity. This becomes not only the result of faith, as it was before, but also the consequence of a world model offered by the scientific knowledge which is carried by the self-organizational theory. |
КЛЮЧОВІ СЛОВА | KEYWORDS |
життєвий успіх, ціннісний вакуум, традиціоналізм, модернізм, постмодернізм, неотрадиціоналізм, теорія самоорганізації | success, value vacuum, traditionalism, modernism, postmodernism, neotraditionalism, self-organization theory. |
Завантажити повну версію статті | Download full version of the article |
Подмазін С.І. Еволюція концепту «життєвий успіх» / С.І. Подмазін // Культурологічний вісник: Науково-теоретичний щорічник Нижньої
Наддніпрянщини / Гол. ред. М.А. Лепський; Запорізький національний університет. – Запоріжжя: КСК-Альянс, 2017. Випуск 37. Том 1. C. 93-100.