DOI: https://doi.org/10.26661/2413-2284-2017-1-37-18
ПІБ автора(ів) | FULL NAME |
Лисоколенко Тетяна Володимирівна | Lysokolenko Tatiana |
УСТАНОВА | AFFILIATION |
к.филос.н., доцент доцент кафедры философии образования Коммунального высшего учебного заведения «Днепропетровский областной институт последимпломного педагогического образования» (г. Днепр, Украина) | PhD, Associate Professor associate Professor of Philosophy Department of Higher Educational Institution "Dnipropetrovsk Regional Institute of Postgraduate Education», (Dnepr, Ukraine) |
НАЗВА СТАТТІ | ARTICLE’S NAME |
Театральность современного медиального дискурса | Theatrics in modern media discourse |
АНОТАЦІЯ | SUMMARY |
Проводится анализ сущности понятия «театральность» в современном медиальном дискурсе. Внимание акцентировано на интерпретации медиа как определенной формы театральности, раскрывающейся через совокупность специфических свойств театра, присутствующих в медиальном дискурсе современности. Автор отстаивает позицию, согласно которой медиа можно рассматривать как сеанс одновременной игры, транслирующейся в форме различных театральных постановок, неотъемлемым элементом которых является зрелищность. В результате проведенного исследования установлено, что медиальный дискурс современности имеет множество форм репрезентации, одной из которых является театральность, проявляющаяся в различных вариантах медийного взаимодействия участников коммуникации. Среди ярких форм проявления театральности необходимо выделить медиальную зрелищность как неотъемлемую составляющую телевизионной и виртуальной реальности современности. Медиальная зрелищность как сложное поливариативное явление, содержащее социальный контекст, обладает весомым инструментарием влияния в современных реалиях. | The study analyzes the essence of the concept of "theatrics" in modern media discourse. This study focuses on the interpretation of media as a certain form of theatrics that is revealed through the totality of the specific properties of the theater, which are present in the medial discourse of our time. The author defends the position, according to which modern media can be considered as a session of a simultaneous game that is broadcast in the form of various theatrical performances, an integral element of which is spectacularity, played out for viewers, users and listeners. The purpose of the article is to analyze the essence of the notion of "theatrics" in modern media discourse. The methodological basis of the study is the works of J. Baudrillard, A.Artaud, R. Debray, G. Debord. The main research method of the work is an analogy, the use of which allowed us to compare theater and media space. As a result of the comparison, the following is revealed. Media space is a huge scene, within which various performances are played out. Everything is significant in the medial space, as in the play. The scene of the media theater is a "playground", a background that has enormous significance for the viewer and conceals many subtexts. The theatrical repertoire of the modern mass media today unifies the society through the processes of globalization, through the formation of certain groups of viewers and users. Through the variations of the performances, another theater with a different spectacle is born in the medial space. In today's media space, cruelty that is close to social violence, is a leitmotiv of many media performances. The spectacle in the medial discourse of our time helps to blur the boundaries between the subject and the world, due to deformation of the Self. One of the main tasks of the modern mass media is to ensure the simultaneous participation of many people. Influence of information technologies on social processes gives grounds to call our society mediatized, where the media become dominant, providing basic elements of social and cultural reality with a media form. As a result, the conducted research established that the medial discourse of our time has many forms of representation, one of which is theatrics that manifests in various variants of media interaction of communication participants. Among the vivid forms of theatrics manifestation, it is necessary to distinguish the medial spectacularity, which is an integral part of the television and virtual reality of our time. Medial spectacularity as a complex polyvariant phenomenon, which contains a social context, has a powerful tool for influencing modern realities. |
КЛЮЧОВІ СЛОВА | KEYWORDS |
игра, театр, спектакль, медиа, зрелищность. | game, theatre, performance, media, spectacularity. |
Завантажити повну версію статті | Download full version of the article |
Лисоколенко Т.В. Театральность современного медиального дискурса / Т.В. Лисоколенко // Культурологічний вісник: Науково-теоретичний щорічник Нижньої
Наддніпрянщини / Гол. ред. М.А. Лепський; Запорізький національний університет. – Запоріжжя: КСК-Альянс, 2017. Випуск 37. Том 1. C. 136-142.