DOI: https://doi.org/10.26661/2413-2284-2019-1-39-01
ПІБ автора (ів) | FULL NAME |
Таран Володимир Олександрович | Taran Volodymyr |
УСТАНОВА | AFFILIATION |
професор, доктор філософських наук, професор кафедри соціальної філософії та управління Запорізького національного університету (м. Запоріжжя, Україна) | professor, Doctor of Philosophical Sciences, professor of Social Philosophy and Public Administration department, Zaporizhzhia National University (Zaporizhzhia, Ukraine) |
НАЗВА СТАТТІ | ARTICLE'S NAME |
Деякі аспекти проблеми релігійного відчуження у філософії Cередньовіччя | Some aspects of the problem of religious alienation in the philosophy of the Middle ages |
АНОТАЦІЯ | SUMMARY |
Релігійне відчуження, як складова релігійного світогляду, є однією із форм універсального протистояння людини і світу, специфічним проявом внутрішньої суперечності самої особистості. Інтерес представляє філософський аналіз даного феномена в умовах Середньовіччя – періоду домінування у суспільстві релігійного світогляду, коли найбільш рельєфно проявляється проблема відношення людини і Бога та пошуків моральної досконалості людини. Дані аспекти потребують подальшого філософського осмислення з урахуванням актуалізації релігійної проблематики в сучасному суспільстві, знаходження шляхів оптимізації ролі релігії і церкви в процесах національно-державного будівництва. | Religious alienation is one of the forms of universal confrontation between man and the world, a specific demonstration of the internal contradiction of the person himself. As a component of religious consciousness, the phenomenon of religious alienation of a person is interpreted from the standpoint of the theological-mystical approach already in the literary samples of the ancient Indian and ancient Chinese civilizations, Babylon, Ancient Egypt, Iran, Ancient Greece, etc. However, the most complete theoretical and philosophical justification and real objectification the religious alienation acquires in the Middle Ages. At this time, the religious worldview becomes the main instrument of understanding the world, penetrating all spheres of human life, the entire system of human relationships, and religion and the church become the most powerful unifying factor of society. On the European continent - this is the period of the establishment of Christianity as a dominant religion and prevailing ideological doctrine. In the Middle Ages, the concept of religious alienation was used as a characteristic of separation of man from God. Between God and man there is an irresistible tragic difference, as the difference between eternal and temporary, perfect and poor, ruler and slave. The theological alienation is often based on the opposition of God and the world, God and Fate, where God acts as the sole creator and "administrator" of the Fate. By the way, the very concept of alliance involves a wider understanding of such an approach, where it means not only the subjective alienation of people and things, but also the ability to control human thoughts from the outside (God). The problem of religious alienation at the inner-personal level is considered through the prism of the renouncement from the sensual pleasures and passions of the material world and approaching to the world of the spiritual, heavenly, divine through the repentance, sadness and obedience, which is consistent with the moral principles of hesychia - the ability to achieve rest, silence, alienation from the concrete reality. A similar state can be achieved by transforming a person into an "other", "roaring" in relation to the entity itself, which represents an intermediate, transitional state between God and Evil. Despite of the presence of the theological and mystical aspect of understanding the phenomenon of religious alienation in the philosophy of the Middle Ages, here is an attempt to find an answer to the need for human liberation from the botherations of the existing imperfect world and the imperfection of its own «Self», which converts the essence of the problem into a level of social alienation. The last moment because of its greater versatility, makes it possible to find more close parallels between religious alienation and modern social processes. |
КЛЮЧОВІ СЛОВА | KEYWORDS |
релігійний світогляд, релігійне відчуження, відчуження людини, християнська теологія, теолого-містичний метод, раціоналістично-догматичний та містико-етичний напрями, секуляризація, алієнація, ісихазм. | religious world outlook, religious alienation, alienation of human, christian theology, theology and mystic method, rational-dogmatic and mystic-ethical directions, secularization, alienation, hesychasm. |
Завантажити повну версію статті | Download full version of the article |
Таран В.О. Деякі аспекти проблеми релігійного відчуження
у філософії середньовіччя. Культурологічний вісник: Науково-теоретичний щорічник Нижньої Наддніпрянщини / Гол. ред. М.А. Лепський; Запорізький національний університет. Запоріжжя: КСК-Альянс, 2019. Випуск 39. Том 1. C. 11-17.