Культурологічний Вісник

ISSN 2413-2292 (Online), ISSN 2413-2284 (Print)

DOI: https://doi.org/10.26661/2413-2284-2019-1-39-10

ПІБ автора(ів)FULL NAME
Компанієць Людмила ГеоргіївнаKompaniyets Lyudmila
УСТАНОВАAFFILIATION
кандидат філософських наук, старший викладач кафедри ділової комунікації
Запорізького національного університету (м. Запоріжжя, Україна)
Candidate of Philosophical Sciences (Ph. D.), senior lecturer of Business Communication department, Zaporizhzhya National University (Zaporizhzhya, Ukraine)
НАЗВА СТАТТІARTICLE’S NAME
Сутність і структура менеджерських рішень:
соціально-філософський аналіз
Essence and structure of managerial decisions:
socio-philosophical analysis
АНОТАЦІЯSUMMARY
В статті розглядається сутність і структура менеджерських рішень у сучасних соціокультурних системах. Поява на сучасній арені України нових політичних сил та фінансово-промислових угрупувань, урядових і неурядових організацій, що мають свою світоглядну позицію, інтереси, корпоративні цінності, значною мірою зумовлює зміст і спрямованість менеджерських рішень та їх вплив на соціальну практику. Суттєвою ознакою саме соціально-філософських досліджень стає їх спрямованість на вивчення й теоретичне осмислення змін у світоглядних орієнтаціях особистості, особливо у сфері регулювання соціальних процесів, що становить підґрунтя менеджерської діяльності.. The article deals with the essence and structure of managerial decisions in modern socio-cultural systems. The introduction of new political forces, financial and industrial groups, governmental and non-governmental organizations having their own worldview, interests, corporate values, to a great extent, becomes agent for the content and targeting of managerial decisions and their impact on social practice. The processes of social transformation of modern Ukrainian society have caused great changes in all spheres of human life and society. Such a difficult social processes need the development of proper conceptual and methodological supporting. Hence, thorough understanding of managerial decisions is becoming a crucial problem in the realm of modern philosophy and will cause the improvement of their social effect which directly depends on the matching of managerial decisions to condition and tendency of the development of modern socio-cultural systems. The aiming of socio-philosophical research to study and theoretical understanding of changes in personality worldview especially in the sphere of regulation of social processes that is the base of managerial activity is becoming the vital attribute of the very socio-philosophical research. New social reality of genesis of Ukrainian society has become the agent for the necessity to reconsider some theoretical approaches to the analysis of factors of society movement, to clarification the role of managerial decisions in modernization of all fields of social life, social institutes, and principles of interactions between the subjects of political and socio-economic development. Understanding of managerial decisions as a driving force of social development and a factor of actualization of human asset is of crucial importance. Socio-philosophical analysis of managerial decisions opens the possibility to build the basis for revealing the socio-cultural determination of managerial decisions at the theoretical and practical tiers, for clearing up some motives and values which guide the activity of social subjects and give grounding for further social development. The specificity of socio-philosophical analysis is determined by the following fundamental principles. Firstly, theoretical analysis of the structure of researching phenomenon supposes deep and consistent consideration of common factors specific for running social systems, and also the revealing of their major characteristics which define the content, the frames, the principles, the methods and ways of management. Secondly, from the philosophical point of view, the specificity of decision-making process as a particular way of social activity is coming out not only from the outstanding characteristics of social management but are conditional on the structure of those characteristics reflecting attributive nature and internal interrelations of composite elements of social management.
КЛЮЧОВІ СЛОВАKEYWORDS
менеджерські рішення, менеджерська діяльність, соціальне управління, соціальна дійсність, соціальні відносини.managerial decisions, managerial activity, social management, social reality, social relations.
Завантажити повну версію статтіDownload full version of the article
Для цитування | For citation:
Компанієць Л.Г. Сутність і структура менеджерських рішень:
соціально-філософський аналіз / Л.Г. Компанієць // Культурологічний вісник: Науково-теоретичний щорічник Нижньої Наддніпрянщини / Гол. ред. М.А. Лепський; Запорізький національний університет. – Запоріжжя: КСК-Альянс, 2019. Випуск 39. Том 1. C. 77-83.