DOI: https://doi.org/10.26661/2413-2284-2019-1-39-17
ПІБ автора(ів) | FULL NAME |
Скляр Анна Володимирівна | Skliar Anna |
УСТАНОВА | AFFILIATION |
кандидат философских наук, доцент кафедры философии Днепровского национального университета имени Олеся Гончара (г. Днепр, Украина) | Candidate of Philosophical Sciences (Ph. D.), associate professor of Philosophy department, Oles Honchar Dnipro National University (Dnipro, Ukraine) |
НАЗВА СТАТТІ | ARTICLE’S NAME |
Феномен «нелюбви» как экзистенциальная составляющая человека в контексте общества постмодерна | Phenomenon of «lovelessness» as a human existential component in postmodern society context |
АНОТАЦІЯ | SUMMARY |
. В статье исследуется феномен «нелюбви» как экзистенциальная составляющая человека в контексте общества постмодерна. Предметом философского исследования выступают дефиниции сущностных атрибутов понятия «нелюбовь». Целью исследования является определение основных элементов онтологического состояния нелюбви как определенного выбора бытия человека. Обнаружено, что такими элементами являются: 1. Тревога и стремление к внутренней свободе. 2. Влияние Танатоса, т.е. влечения к смерти и разрушению. 3. Отсутствие доверия и веры в Другого. 4. Чувство страха как онтологическое состояние. 5. Равнодушие, эгоизм, апатия и общее угнетенное состояние личности. Научная новизна статьи заключается в обосновании того факта, что существует феномен «нелюбви» как таковой, раскрывается его метафизическая и экзистенциальная составляющие. Показано, что «нелюбовь» возникает как состояние атрофии глубинных модусов бытия, как некая опустошенность, отчужденность, стремление к стерильности переживаний и желание оградить себя от боли. Выявлено, что «нелюбовь» выступает как состояние экзистенциальной фрустрации. | The article examines the phenomenon of «lovelessness» as a human existential component in the context of postmodern society. The philosophical research subject is the definition of «lovelessness» essential attributes. The purpose of the study is to identify the main elements of the ontological state of lovelessness as a human being specific choice. The following elements are found out: 1. Anxiety and desire for inner freedom. Anxiety is most active at the moment when a person tries to understand who he is in the desire of another person, whom he appears to be in that desire. 2. The influence of Thanatos, i.e. death and destruction wish. In contrast, love affirms existence, it is vital. 3. Lack of trust and faith in the Other. Acceptance of another person is possible when the one accepts himself. Trust in others arises as a fact of trust in one’s self, as being in agreement with oneself, as a manifestation of individuality, self-expression and expression of one’s own deepest feelings. 4. Frustration as an ontological state. Fear evokes the awareness of the Other's uselessness and makes one to strive to solitude. 5. Indifference, egoism, apathy and general person’s depression. The scientific novelty of the article lies in the justification of the fact that there is a phenomenon of «lovelessness» as it is, its metaphysical and existential components are revealed. It is important that we are not talking about the concept of «hatred» as a feeling, but about the ontological state of «lovelessness», as about a certain choice of a person. It is revealed that «lovelessness» acts as a state of existential frustration, depriving a person of the depth of experiences and fullness of life. Cynicism, nihilism, chaos of the inner world or its emptiness, illegible eroticism, life in a moment and enjoying with one’s self as a «delightfully loving» – these are the main characteristics of a postmodern person, which, one way or another, are manifested in a state of «lovelessness». Projection as the mental defense mechanism reveals the rejected feelings of the subject as they are in himself, being attributed to other people. Consequently, the threat does not come from the other, but from the person himself, from his inner hell. The repressiveness of the virtual world and the suppression of live communication with an abundance of modern technologies leads a person to activate being-for-himself, depriving him of the opportunity to live in being-for-another. In our opinion, the egoistic desire for pleasure and glossy narcissism are the predominant components of the distorted modernity love. Thus, one strives for independence from anything, therefore love, as something that deprives him of his freedom, is perceived as a threat to the internal boundaries of self-identification, as the destruction of some usual self-certification, as a state of uncertainty horror, and «lovelessnes» is being used as self-defense. The possibility of dissolving in the Other causes the fear of repression, the threat of obedience and the loss of oneself. It is shown that «lovelessness» arises as a state of the deep being modes atrophy, as a kind of emptiness, alienation, a desire for sterility of experiences and a desire to protect oneself from pain. Therefore, the desire for love is often replaced by the desire for entertainment or the body needs, be it tasty food or the expensive external attributes of life. The Other’s desire being is getting lost. One’s own life emphasis shifts to functional existence and survival. Man does not realize the value of the Other and does not have the desire to care for him. Such intentions close a person in a state of «lovelessness» and emptiness. |
КЛЮЧОВІ СЛОВА | KEYWORDS |
нелюбовь, постмодерн, любовь, тревога, страх, танатос, эгоизм, фрустрация, эмоции, доверие, интернет, общество потребления, онтология, экзистенциализм, психоанализ. | lovelessness, postmodern, love, anxiety, fear, thanatos, egoism, frustration, emotions, trust, Internet, consumer society, ontology, existentialism, psychoanalysis. |
Завантажити повну версію статті | Download full version of the article |
Скляр А.В. Феномен «нелюбви» как экзистенциальная составляющая человека в контексте общества постмодерна / А.В. Скляр // Культурологічний вісник: Науково-теоретичний щорічник Нижньої Наддніпрянщини / Гол. ред. М.А. Лепський; Запорізький національний університет. – Запоріжжя: КСК-Альянс, 2019. Випуск 39. Том 1. C. 128-133.